جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور

کانوپی دیزل ژنراتور

کانوپی دیزل ژنراتور یکی از مهمترین لوازم های جانبی از دیزل ژنراتور است که برای کاهش آلودگی صوتی تولید شده توسط ژنراتور و حفاظت از محیط زیست و افراد اطراف آن طراحی شده است. کانوپی ها معمولاً از جنسهای مقاوم در برابر حرارت، ضربه، و شرایط آب و هوایی ساخته می‌شوند.دیزل ژنراتورها معمولا در صنعت و مکان های عمومی مورد استفاده قرار میگیرند و آسیب های ناشی از صدای گوش خراش آن موجب ناراحتی و آسیب رسیدن به بهداشت روانی انسان ها و حتی حیوانات اطراف خود خواهد شد.

مزیت استفاده از کانوپی دیزل ژنراتور

کانوپی ها علاوه بر کاهش آلودگی صوتی،به عنوان یک سایه بان و یک محافظ برای خود دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار میگیرد و باعث ایجاد یک عایق در برابر نفوذ آب و گرد وغبار به داخل آن خواهد شد که این عمر باعث بالا رفتن طول عمر مفید دستگاه نیز می شود.با بالا رفتن طول عمر مفید دستگاه علاوه بر کاهش هزینه های سرویس نگهداری،در طولانی مدت به دیزل ژنراتور آسیب های کمتری وارد خواهد شد.پس در نتیجه استفاده از کانوپی استاندارد هم باعث کاهش آلودگی زیست محیطی خواهد شد و هم از نظر صرفه اقتصادی به مالکان پروژه ها کمک شایانی خواهد کرد.

ضرورت استفاده از کانوپی :

آلودگی صوتی یکی از عوامل مهم در در دنیای امروزی به حساب می آید که اثرات مخرب آن بر اعصاب و روان میتواند غیر قابل برگشت باشد.شاید بتوان گفت آلودگی صوتی پس از انقلاب صنعتی در جهان به وجود آمد.زمانی که با افزایش تولید و رشد صنعت دستگاه و ماشین آلات به وجود آمدند تا انسان ها آرامش و آسایش بیشتری را تجربه کنند ولی دریغ از آنکه افکار از آلودگی های زیست محیطی دور شد.یکی از عوامل این آلوگی های زیست محیطی استفاده از ماشین های درون سوز مانند موتورهای دیزلی است.

آلودگی صوتی اثرات جدی بر سلامتی انسان‌ها دارد. از از دست دادن شنوایی تا بروز استرس و اختلالات خواب، این مشکل به گونه‌ای چندگانه بر زندگی انسان تأثیر می‌گذارد. اثرات منفی آلودگی صوتی بر حیوانات و نباتات نیز قابل توجه است.آلودگی صوتی به وجود آمدن صداهای ناخوشایند و مزاحم برای انسان‌ها، حیوانات، و ماشین‌آلات اشاره دارد که می‌تواند به آسیب دهنده‌ی سیستم عصبی انسان شود و منجر به اختلالات در شنوایی و سیستم عصبی شود، به ویژه در کودکان و بزرگ‌ترها. واحد اندازه‌گیری صدا دسیبل نامیده می‌شود و میزان آن بین صفر دسیبل (آستانه شنوایی) تا 130 دسیبل (آستانه کری) متغیر است.

1. محدوده ایمن (Safe Zone)در این نواحی صدا از حد مجاز ایمنی db 70 کمتر است. این بدان معنی است که در این محدوده، صدای دیزل ژنراتور کمتر از 70 دسی بل است که به طور کلی به عنوان ایمن تلقی می شود.

2. محدوده بهداشتی (Hygiene Zone):در این نواحی صدا در محدوده db 80 – 70 است. این معنی دارد که در این محدوده، صدای دیزل ژنراتور ممکن است بهداشت را تخته کند، اما هنوز در مرزهای قابل قبولی قرار دارد.

3. محدوده هشدار (Warning Zone):در این مناطق صدا در محدوده db 90 – 85 است. این معنی دارد که در این نواحی، صدای دیزل ژنراتور نسبت به محدوده بهداشتی نزدیکتر است و احتمالا نیاز به اقدامات هشداردهنده دارد.

4. محدوده خطر (Danger Zone):در این مناطق صدا بالاتر از db 90 است و همه موسسات بین المللی این تراز را مخاطره آمیز می دانند. در این نواحی، صدای دیزل ژنراتور به اندازه ای بلند است که می تواند خطرناک باشد و نیاز به اقدامات فوری دارد.

بر اساس کتاب استاندارد آموزش عمومی ایمنی در محیط کاری ایران محدوده افت شنوایی بسیار مهم و باید آزمایشات آن به صورت دوره ای انجام شود تا از سلامت آستانه شنوایی اطمینان حاص کرد.بر این اساس استاندارد عمومی ایمنی در محیط های کاری افت شنوایی را به شش گروه تقسیم می نماید:

افت هر گوش کمتر از 25دسی بل کم شنوایی تلقی نمیشود.
 افت بین 25 تا40 دسی بل کم شنوایی جزئی
 افت بین 40 تا 55 دسی بل کم شنوایی مالیم
 افت بین 55 تا70 دسی بل کم شنوایی متوسط
 افت بین 70 تا 90 دسی بل کم شنوایی شدید
 افت بیش از 90 دسی بل ناشنوایی عمیق یا کری دائم

به طور معمول، دیزل ژنراتور ها در دسته چهارم قرار(محدوده خطر) میگیرند و تنها راه حل موجود و مهندسی برای کاهش تراز شدت صوت های مخرب موتورهای دیزلی و رساندن به محدوده هشدار یا حتی محدوده بهداشتی استفاده از کانوپی های استاندارد است. گروه فنی مهندسی رعد آسا موتور در راستا حفظ آرامش و بهداشت روان هموطنان عزیز، بر خود واجب دانسته تا با تولید کانوپی یا همان اتاقک عایق صوتی بر پایه علم روز و استاندارد های جهانی از پیشگامان این صنعت باشد.

مزایای کانوپی های دیزل ژنراتور شرکت رعدآسا موتور:

شرکت رعدآسا موتور پویان اولین و بزرگترین شرکت پیشرو در صنعت ساخت کانوپی سوپرسایلنت ایرانی با بکارگیری از بروزترین دستگاه لیزر جهت برشکاری و جهت خمکاری ورق فولادی در سطح کشور می باشد.طراحی مهندسی با برنامه های سالید ورک انجام و بعد از برشکاری توسط لیزر cnc خمکاری ها با بالاترین دقت صورت میگیرد.تمام قطعات کانوپی به صورت کاملا پیچ و مهره است تا در زمان نیاز به تعمیر و سرویس قابل دمونتاژ گردند.در ادامه به بعضی از ویژگی های کانوپی دیزل ژنراتورهای این شرکت می پردازیم:

1. کاهش میزان صدای دیزل:

یکی از مهمترین کاربردهای استفاده از کانوپی ها، کاهش صدای دیزل ژنراتور است. حداقل شدت شنیدن برای انسان (آستانه شنوایی)، صفر دسیبل و حداکثر شدت صوت قابل تحمل 130دسیبل است. کمتر از صفر دسیبل شنیده نمی شود و بالاتر از 130دسیبل می تواند آزار دهنده ،دردناک و درنهایت مضر باشد. آستانه درد گوش در 130- 120 دسیبل می‌باشد، اما آسيب به اعصاب شنوايي از 85 دسي بل آغاز مي‌گردد.شرکت رعدآسا موتور پویان با طراحی و ساخت کانوپی های استاندارد،آلایندگی صوتی دیزل ژنراتور های خود را تا 75 در فاصل هفت متری کاهش دهد.تست صدای کانوپی در کارخانه این شرکت توسط دستگاه دسیبل سنج برای خریداران قابل آزمایش و مشاهده خواهد بود.

2. قابلیت باز و بسته کردن بدنه کانوپی:

این قابلیت به کاربر این امکان را میدهد که هر زمان نیاز به خارج کردن دیزل ژنراتور باشد به راحتی این امر صورت گیرد.به همین منظور تمام قطعات باید به صورت کامل با پیچ و مهره به هم متصل گردند و هیچ گونه جوش و یا پیچیدگی در خم های ورق ها کانوپی نباشد.

3. استفاده از قلاب های فولادی کانوپی:

در این مرحله باید به خالی بودن یا پر بودن مخزن شاسی و وزن روغن داخل موتور دقت شود .استفاده از قلاب ها در مرکز ثقل یکی از مهمترین عوامل در حمل و نقل و جابجایی دیزل ژنراتور محسوب می شود.استفاده از قاب نامناسب و در قسمت های غیر از مرکز ثقل باعث آسیب رسیدن در جا به جایی ها خواهد شد.

4. رنگ الکترواستاتیک ضد خش بدنه کانوپی:

یکی از عواملی که طول عمر مفید کانوپی را افزایش میدهد، استفاده از رنگ های الکترو استاتیک میباشد. علاوه بر پوشش بسیار خوب و زیبایی سطح مورد نظر، میتوان به مواردی چون، صرفه جویی در مصرف مواد، کمترین خطر برای اپراتور در هنگام پاشش رنگ ، آسیب نرساندن به محیط زیست و غیره اشاره نمود.

5. داکتهای و دمپرهای ورودی و خروجی هوا استاندارد

میزان سطح مقطع داکت برای تهویه هوای به منظور تامین دبی هوای ورودی مورد نیاز هر دیزل ژنراتور متفاوت است و بستگی به محل نصب و قرار گیری دستگاه و قدرت دیزل ژنراتور دارد. بعضا مشاهده میشود که میزان کانال های ورودی هوا به داخل کانوپی به قدری غیر استاندارد بوده که باعث داغ شدن موتور و آسیب دیدن آن میشود.

6. عایق های صوتی و حرارتی کانوپی دیزل ژنراتور:

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر کاهش میزان صدای کانوپی ها استفاده از عایق های صوتی و حرارتی میباشد که علاوه بر آکوستیک کردن و جذب صدا ،باعث کاهش میزان خطرات حاصل از حرارت در قسمتهای مختلف سیستم میشود.عایق های شانه تخم مرغی با سلول باز و چگالی بالا باعث جذب بالاتری خواهند بود.

7.استفاده از ورق فولادی :

یکی از نکات مهم در خرید کانوپی دیزل ژنراتور نوع جنس و ضخامت ورق فولادی کانوپی ها می باشد.استفاده از ورق 1.5 تا 2 میلیمتر در قسمت های غیر باربر و 4تا 10 میلیمتر در ستون ها و تیرهای های باربر باید مورد استفاده قرارگیرند.یکی دیگر از عوامل مهم استفاده از ورق های فولادی شرکت های معتبر مانند فولاد مبارکه است.در بازار ورق های بسیاری از شرکت های مختلف وجود دارند که تست های کشش و خمش و نیز شکنندگی مناسبی ندارند .

8-استفاده از شستی قطع کن اضطراری

شستی قطع کن به این منظور روی بدنه کانوپی نصب می شود که در زمان های اضطراری که نیاز به خارج کردن دیزل ژنراتور از مدار می باشد در کوتاه ترین زمان این امر صورت گیرد.

9-نصب کانوپی در محل مورد نظر بدون خارج کردن دیزل ژنراتور از مدار.

دیزل ژنراتور ها یکی از مهمترین منابع تولید برق در انواع صنایع و مکان های مختلف هستند. اما آلودگی صوتی آنها میتواند منجر به مشکلاتی مانند اختلال در سلامت افراد شود. نصب کانوپی های عایق صوتی به عنوان یک راه حل کارآمد به نظر میرسد تا این مشکلات را کاهش دهد و محیط های کاری و زندگی را بهبود بخشد.

10- اگزوز ،عایق کاری سیستم اگزوست و لرزه گیر فلکسیبل:

 یک صدا خفه کن تا حد زیادی روی صدا تاثیر دارد.درون آن تعدادی مجرای ساده با سوراخ هایی روی آن وجود دارد.این مجرا ها و محفظه ها به خوبی یک ساز موسیقی تنظیم شده اند.طوری طراحی شده اند تا امواج صدای تولید شده توسط موتور را به نحوی بازتاب کنند که تا حدی یکدیگر را خنثی کنند.علاوه بر استفاده از اگزوز صدا خفه کن،عایق کردن خارجی صدا خفه کن تاثیر به سزایی بر کاهش میزان صدا دارد.استفاده از لرزه گیرهای فلکسی در مسیر لوله کشی سبب کاهش لرزش های انتقالی از موتور با به اگزوز میشود و نیز از شکستگی و ترک خوردگی لوله های انتقال جلو گیری میکند.

11-قفل کانوپی:

با توجه به استفاده مدام و باز و بسته شدن درب های کانوپی استفاده از قفل های مناسب علاوه بر دوام بالا به امنیت دستگاه در برابر سرقت نیز کمک خواهند کرد.استفاده از قفل های فلزی با استحکام بالا یکی از عوامل مهم در انتخاب کانوپی است که در هنگام خرید باید به آن توجه نمود.

12-درچه بازدید کانوپی دیزل ژنراتور:

یکی از عوامل مهم جهت بررسی دیزل ژنراتور استفاده از درچه های بازدید شیشه است که به اپراتور این اجازه را می دهد بدون باز کردن درب کانوپی از وضیعت کارکرد موتور اطلاعات مورد نظر را بدست آورد که این امر علاوره بازدید راحتتر باعث کمتر شدن آلوگی صوتی ناشی از باز و بسته شدن درب ها می نماید.

13-گلند خروجی کابل ها قدرت و فرمان:

جهت خروج کابل از کانوپی و اتصال آن به سایر قسمت های مورد نیاز باید گلند های استاندارد جهت کابل های خروجی در نظر گرفت.این امر سبب کاهش آسیب به کابل و خطرات ناشی از برق گرفتگی خواهد شد.

14-سفارشی سازی کانوپی دیزل ژنراتور:

با توجه به این که تمام مراحل ساخت کانوپی توسط مهندسین و در داخل شرکت انجام میگیرد.تمام جزئیات کانوپی از لحاظ قرار گیری محل درب ها،ابعاد ،خروجی هوا،ورودی هوا ،رنگ کانوپی و … به صورت کامل سفارسی قابل ساخت و اجرا خواهد بود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب